Atención a público: Moneda 975, piso 11, Santiago, RM.
Hours of operation: Monday to Friday from 9:00 to 13:00 hours.

The Superintendence of Higher Education

Superintendente de Educación Superior:

José Miguel Salazar Zegers

José Miguel Salazar Zegers es abogado de la Universidad Diego Portales y doctor en Educación en la Universidad de Melbourne, Centre for the Study for the Higher Education, de Australia. Ha ejercido como jefe del Departamento Jurídico y secretario ejecutivo del Consejo Nacional de Educación (CNED), fue vicerrector académico de la Universidad de Valparaíso e integrante de la Comisión de Expertos para la Regulación de Aranceles de la Subsecretaría de Educación Superior. Desde 2019 ha sido investigador de la Universidad de Valparaíso, en el campo de las políticas de educación superior y en la gestión universitaria.

 

El profesional fue elegido por el Presidente Gabriel Boric de una nómina de candidatas y candidatos presentada por el Consejo de Alta Dirección Pública, como resultado de un concurso que convocó a más de 200 postulantes.

 

Entre las diversas tareas que asumirá el nuevo Superintendente está la responsabilidad de consolidar a la SES como el organismo público responsable de fiscalizar y supervigilar que las universidades, los institutos profesionales y los centros de formación técnica del país cumplan con la ley, sean financieramente sustentables y entreguen el servicio educacional comprometido a sus estudiantes.

Jefe Gabinete:

Mauricio Rifo Melo 

Fiscal:

Daniella Maureira Arrizaga 

Jefa División de Supervisión:

Ana Luisa Neira Urzúa 

Encargado División de Atención Ciudadana:

Felipe Torralbo Seguel

Jefa División de Gestión de Operaciones:

Valeria Aldana Schmeisser 

EN

Enter your case

Edit Content

CLAIM

The claim it is the request to the Superintendent for this to intervene as a mediator in the dispute existing between the complainant and any of the institutions of higher education are controlled. 

Finalidad del Reclamo:

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Para ingresar un Reclamo ¿qué debo considerar?​

I am the person concerned or the I represent

I have a problem that I have not been able to resolve with an Institution of Higher Education.
I have a history to prove the problem (emails, audios, texts, documents, formal, etc..) with the institution of higher education.

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Etapas del Reclamo

Edit Content

DENUNCIA:

La denuncia es el acto por medio del cual se pone en conocimiento a la Superintendencia de una eventual irregularidad, con el objeto de que ésta investigue y adopte las medidas que correspondan

Finalidad de la Denuncia:

Apply by the Superintendence sanctions
apply in accordance with the law.

It is important to consider that the complaint does NOT pursue a
solution to the particular problem of the complainant

Para ingresar una Denuncia ¿qué debo considerar?

I am the person concerned or the I represent.

I want or do NOT want to reveal my identity (If the option is NOT you will be contacted by a member of the SES to lift or ratify such reserve).

I can describe the specific facts constituting a violation, the date and place in which they occurred.

If possible, I will identify the alleged infringer (faculty, students, administrative authority, etc).

Stages of the complaint

¿Qué tipo de Denuncias son competencia de la SES?

Under the categories of complaints: 

Obtaining academic background: certificates (notes, a regular student, ranking, recognition of hours, title, grade, and exit), plans and programmes, concentration notes

Problems in the community institutional arising from violations of the internal regulations of the institutions 

Charges for removal or academic suspension, charging wrong.

Benefits and/or grants student grants and loans) 


    Misleading advertising 
   Infrastructure or equipment, laboratories, computer support 

    Application and admission selection test 

    Comprehensive policy against sexual harassment, violence and gender discrimination 

¿Qué tipo de Denuncias no son competencia de la SES?

  Breaches in the area of school Education 

  Application and renewal of scholarships allocated by the Ministry of Education

 Higher education institutions are not officially recognized by the State

 Requirements in closed institutions 

 Labour issues

  Tuition associated with immigration documentation