Atención a público: Moneda 975, piso 11, Santiago, RM.
Hours of operation: Monday to Friday from 9:00 to 13:00 hours.

Superintendente asiste a Comisión de la Cámara donde se analizó situación de la UDA

SES en Comisión de Educación de la Cámara por situación de UDA

Este lunes 16 de diciembre, el superintendente de Educación Superior, Jorge Avilés, participó en la sesión de la Comisión de Educación de la Cámara donde se analizó la situación de la Universidad de Atacama. Esto, luego de denuncias realizadas por la federación de estudiantes, académicos y trabajadores sobre una mala gestión de este plantel universitario regional.

En la sesión, el superintendente afirmó que se han “realizado una serie de acciones de fiscalización a la Universidad de Atacama, al igual como se ha hecho con varias otras instituciones” y que  esta casa de estudios “debe poner los resguardos necesarios para controlar el déficit operacional que registró en 2017 y 2018”.

Respecto al cierre de la admisión 2020 para las carreras de Educación Parvularia y Pedagogía en Inglés, otra de las materias cuestionadas por la comunidad educacional, la autoridad recordó que esta decisión está dentro de la autonomía de las universidades, pero que la institución tiene la obligación de respetar los acuerdos y convenios con los estudiantes. “Es competencia de la SES hacer que las instituciones cumplan con la oferta académica y los estudiantes pueden realizar sus respectivos reclamos si se ven afectados con cambios en los acuerdos”.

Finalmente recalcó que como Superintendencia de Educación Superior “estamos trabajando para contribuir en la confianza de las personas en el sistema de educación superior”.

Compartir noticia:
EN

Enter your case

Edit Content

CLAIM

The claim it is the request to the Superintendent for this to intervene as a mediator in the dispute existing between the complainant and any of the institutions of higher education are controlled. 

Finalidad del Reclamo:

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Para ingresar un Reclamo ¿qué debo considerar?​

I am the person concerned or the I represent

I have a problem that I have not been able to resolve with an Institution of Higher Education.
I have a history to prove the problem (emails, audios, texts, documents, formal, etc..) with the institution of higher education.

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Etapas del Reclamo

Edit Content

DENUNCIA:

La denuncia es el acto por medio del cual se pone en conocimiento a la Superintendencia de una eventual irregularidad, con el objeto de que ésta investigue y adopte las medidas que correspondan

Finalidad de la Denuncia:

Apply by the Superintendence sanctions
apply in accordance with the law.

It is important to consider that the complaint does NOT pursue a
solution to the particular problem of the complainant

Para ingresar una Denuncia ¿qué debo considerar?

I am the person concerned or the I represent.

I want or do NOT want to reveal my identity (If the option is NOT you will be contacted by a member of the SES to lift or ratify such reserve).

I can describe the specific facts constituting a violation, the date and place in which they occurred.

If possible, I will identify the alleged infringer (faculty, students, administrative authority, etc).

Stages of the complaint

¿Qué tipo de Denuncias son competencia de la SES?

Under the categories of complaints: 

Obtaining academic background: certificates (notes, a regular student, ranking, recognition of hours, title, grade, and exit), plans and programmes, concentration notes

Problems in the community institutional arising from violations of the internal regulations of the institutions 

Charges for removal or academic suspension, charging wrong.

Benefits and/or grants student grants and loans) 


    Misleading advertising 
   Infrastructure or equipment, laboratories, computer support 

    Application and admission selection test 

    Comprehensive policy against sexual harassment, violence and gender discrimination 

¿Qué tipo de Denuncias no son competencia de la SES?

  Breaches in the area of school Education 

  Application and renewal of scholarships allocated by the Ministry of Education

 Higher education institutions are not officially recognized by the State

 Requirements in closed institutions 

 Labour issues

  Tuition associated with immigration documentation