Atención a público: Moneda 975, piso 11, Santiago, RM.
Hours of operation: Monday to Friday from 9:00 to 13:00 hours.

Cambios a Ley del Consumidor obliga a casas de estudios a entregar gratis certificados a sus alumnos

 

La nueva ley denominada Proyecto Pro Consumidor comenzó a regir a fines de diciembre pasado y estableció una serie de modificaciones legales que incentivan la protección de los derechos de los consumidores en distintos ámbitos. Algunas de estos cambios a la norma están enfocados en la educación superior y, en lo particular, su cumplimiento será fiscalizado por la Superintendencia de Educación Superior (SES).

Una de estas reformas regula la obligación de las casas de estudios superiores de otorgar, de forma gratuita, diversos certificados académicos y de deuda a sus estudiantes. “Los establecimientos de educación superior, institutos profesionales y de formación técnica deberán otorgar gratuitamente los certificados de estudios, de notas, de estado de deuda u otros análogos, a solicitud del alumno, exalumno o de aquel que haya suspendido sus estudios o se encuentre moroso en la respectiva institución educacional”, señala la nueva Ley N° 21.398.

Así también se establece que la solicitud de estos documentos podrá realizarla el interesado hasta dos veces en un año; que la institución tendrá un plazo de hasta 10 días hábiles para entregarlos, contados desde la presentación de la respectiva solicitud; y que se podrán emitir en formato electrónico, siempre que las casas de estudios cuenten con los medios electrónicos necesarios, ya que de no contar con ellos o de ser solicitados expresamente, deberán entregarlos en papel.

 

Documentos relacionados

Compartir noticia:
EN

Enter your case

Edit Content

CLAIM

The claim it is the request to the Superintendent for this to intervene as a mediator in the dispute existing between the complainant and any of the institutions of higher education are controlled. 

Finalidad del Reclamo:

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Para ingresar un Reclamo ¿qué debo considerar?​

I am the person concerned or the I represent

I have a problem that I have not been able to resolve with an Institution of Higher Education.
I have a history to prove the problem (emails, audios, texts, documents, formal, etc..) with the institution of higher education.

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Etapas del Reclamo

Edit Content

DENUNCIA:

La denuncia es el acto por medio del cual se pone en conocimiento a la Superintendencia de una eventual irregularidad, con el objeto de que ésta investigue y adopte las medidas que correspondan

Finalidad de la Denuncia:

Apply by the Superintendence sanctions
apply in accordance with the law.

It is important to consider that the complaint does NOT pursue a
solution to the particular problem of the complainant

Para ingresar una Denuncia ¿qué debo considerar?

I am the person concerned or the I represent.

I want or do NOT want to reveal my identity (If the option is NOT you will be contacted by a member of the SES to lift or ratify such reserve).

I can describe the specific facts constituting a violation, the date and place in which they occurred.

If possible, I will identify the alleged infringer (faculty, students, administrative authority, etc).

Stages of the complaint

¿Qué tipo de Denuncias son competencia de la SES?

Under the categories of complaints: 

Obtaining academic background: certificates (notes, a regular student, ranking, recognition of hours, title, grade, and exit), plans and programmes, concentration notes

Problems in the community institutional arising from violations of the internal regulations of the institutions 

Charges for removal or academic suspension, charging wrong.

Benefits and/or grants student grants and loans) 


    Misleading advertising 
   Infrastructure or equipment, laboratories, computer support 

    Application and admission selection test 

    Comprehensive policy against sexual harassment, violence and gender discrimination 

¿Qué tipo de Denuncias no son competencia de la SES?

  Breaches in the area of school Education 

  Application and renewal of scholarships allocated by the Ministry of Education

 Higher education institutions are not officially recognized by the State

 Requirements in closed institutions 

 Labour issues

  Tuition associated with immigration documentation