Atención a público: Moneda 975, piso 11, Santiago, RM.
Hours of operation: Monday to Friday from 9:00 to 13:00 hours.

Los seis ejes del Plan Anual de Fiscalización y Supervisión 2024

La Superintendence of Higher Education (SES) notificó a todas las instituciones de educación superior la aprobación del Plan Anual de Fiscalización y Supervisión 2024, que prioriza las temáticas que se han sido consideradas importantes de supervigilar para resguardar el cumplimiento de la normativa y el correcto uso de los recursos.

Los programas de supervisión y fiscalización que se consideran en este plan anual contemplarán una muestra de instituciones de educación superior que se determinará en base a criterios y parámetros objetivos, a partir de los datos disponibles con que cuenta esta Superintendencia y la información que proviene del Ministerio de Educación.

Las distintas acciones de fiscalización y supervisión que se desarrollarán durante la ejecución del plan podrán ser cumplidas por la SES de manera presencial o remota, según corresponda a la naturaleza del caso y que permitan asegurar la correcta ejecución de las facultades que la ley le encomienda a este servicio.

A continuación destacamos los seis programas que estructuran dicho plan y el objetivo que representa cada uno. Para más información puedes revisar al resolución exenta que aprueba este plan anual y que se encuentra disponible en este sitio web.

Compartir noticia:
EN

Enter your case

Edit Content

CLAIM

The claim it is the request to the Superintendent for this to intervene as a mediator in the dispute existing between the complainant and any of the institutions of higher education are controlled. 

Finalidad del Reclamo:

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Para ingresar un Reclamo ¿qué debo considerar?​

I am the person concerned or the I represent

I have a problem that I have not been able to resolve with an Institution of Higher Education.
I have a history to prove the problem (emails, audios, texts, documents, formal, etc..) with the institution of higher education.

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Etapas del Reclamo

Edit Content

DENUNCIA:

La denuncia es el acto por medio del cual se pone en conocimiento a la Superintendencia de una eventual irregularidad, con el objeto de que ésta investigue y adopte las medidas que correspondan

Finalidad de la Denuncia:

Apply by the Superintendence sanctions
apply in accordance with the law.

It is important to consider that the complaint does NOT pursue a
solution to the particular problem of the complainant

Para ingresar una Denuncia ¿qué debo considerar?

I am the person concerned or the I represent.

I want or do NOT want to reveal my identity (If the option is NOT you will be contacted by a member of the SES to lift or ratify such reserve).

I can describe the specific facts constituting a violation, the date and place in which they occurred.

If possible, I will identify the alleged infringer (faculty, students, administrative authority, etc).

Stages of the complaint

¿Qué tipo de Denuncias son competencia de la SES?

Under the categories of complaints: 

Obtaining academic background: certificates (notes, a regular student, ranking, recognition of hours, title, grade, and exit), plans and programmes, concentration notes

Problems in the community institutional arising from violations of the internal regulations of the institutions 

Charges for removal or academic suspension, charging wrong.

Benefits and/or grants student grants and loans) 


    Misleading advertising 
   Infrastructure or equipment, laboratories, computer support 

    Application and admission selection test 

    Comprehensive policy against sexual harassment, violence and gender discrimination 

¿Qué tipo de Denuncias no son competencia de la SES?

  Breaches in the area of school Education 

  Application and renewal of scholarships allocated by the Ministry of Education

 Higher education institutions are not officially recognized by the State

 Requirements in closed institutions 

 Labour issues

  Tuition associated with immigration documentation