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SES entregará resultados de la primera Encuesta de Proyecciones y Expectativas en Actores Estratégicos de la Educación Superior (EPAES)

Este martes 29 de octubre, a las 11 horas, la Superintendencia de Educación Superior (SES) presentará públicamente los resultados de la primera Encuesta de Proyecciones y Expectativas en Actores Estratégicos de la Educación Superior (EPAES), que aplicó  a 331 líderes de un total de 107 instituciones de educación superior, en septiembre pasado.

La jornada se desarrollará mediante un webinar, donde el equipo del Departamento de Datos, Información y Reportes de la División de Atención Ciudadana de la SES, entregará todas las conclusiones de esta inédito sondeo.

Entre los primeros resultados compartidos, la Superintendencia adelantó que:

  • 71% de las autoridades de instituciones de educación superior del país proyecta que la situación financiera de sus casas de estudios será sólida o muy sólida en los próximos 5 a 10 años. Sólo un pequeño porcentaje (6%) anticipa dificultades financieras significativas.
  • 64% considera que se completará el proceso de fijación de aranceles regulados de gratuidad.
  • 54% cree que aranceles no podrán seguir subiendo y que instituciones deberán buscar nuevas fuentes de ingresos.

Si quieres participa del webinar de presentación inscríbete AQUI

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CLAIM

The claim it is the request to the Superintendent for this to intervene as a mediator in the dispute existing between the complainant and any of the institutions of higher education are controlled.

Finalidad del Reclamo:

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Para ingresar un Reclamo ¿qué debo considerar?​

I am the person concerned or the I represent

I have a problem that I have not been able to resolve with an Institution of Higher Education.
I have a history to prove the problem (emails, audios, texts, documents, formal, etc..) with the institution of higher education.

Propose an alternative solution to the particular problem of the claimant in the event of a mediation that instruct the Superintendent.

Etapas del Reclamo

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DENUNCIA:

La denuncia es el acto por medio del cual se pone en conocimiento a la Superintendencia de una eventual irregularidad, con el objeto de que ésta investigue y adopte las medidas que correspondan

Finalidad de la Denuncia:

Apply by the Superintendence sanctions
apply in accordance with the law.

It is important to consider that the complaint does NOT pursue a
solution to the particular problem of the complainant

Para ingresar una Denuncia ¿qué debo considerar?

I am the person concerned or the I represent.

I want or do NOT want to reveal my identity (If the option is NOT you will be contacted by a member of the SES to lift or ratify such reserve).

I can describe the specific facts constituting a violation, the date and place in which they occurred.

If possible, I will identify the alleged infringer (faculty, students, administrative authority, etc).

Stages of the complaint

¿Qué tipo de Denuncias son competencia de la SES?

Under the categories of complaints: 

Obtaining academic background: certificates (notes, a regular student, ranking, recognition of hours, title, grade, and exit), plans and programmes, concentration notes

Problems in the community institutional arising from violations of the internal regulations of the institutions 

Charges for removal or academic suspension, charging wrong.

Benefits and/or grants student grants and loans) 


    Misleading advertising 
   Infrastructure or equipment, laboratories, computer support 

    Application and admission selection test 

    Comprehensive policy against sexual harassment, violence and gender discrimination 

¿Qué tipo de Denuncias no son competencia de la SES?

  Breaches in the area of school Education 

  Application and renewal of scholarships allocated by the Ministry of Education

 Higher education institutions are not officially recognized by the State

 Requirements in closed institutions 

 Labour issues

  Tuition associated with immigration documentation